سامانه معاملات بر خط اوراق بهادار
(تحت وب، اندروید و iOS)
سامانه معاملات برخط اوراق بهادار یا آنلاین را میتوان مهمترین محصول آسا دانست. سامانه جامعی که محصول تلاشهای بیوقفه گروهی از متخصصان است و پس از شناسایی کاستیهای سامانههای موجود و با هدف نیازهای مشتریان طراحی شد و به اجرا رسید. آسا در سال 1393 پس از اتصال مستقیم به هسته معاملات بورس کشور، موفق به دریافت مجوز فعالیت سامانه معاملات برخط از سازمان بورس و اوراق بهادار شد و شرکت کارگزاری آگاه برای نخستین بار ارائه خدمات به مشتریان و سرمایهگذاران را روی این سامانه آغاز کرد.
سامانه معاملات برخط آسا یک ابزار معاملاتی اختصاصی محسوب میشود که نیاز اصلی کاربران به پایداری و سرعت بالا در انجام معاملات را درک و در راستای رفع این نیاز تلاش کرده است. ما در آسا خواستههای روز مشتریان را تحت نظر داریم و دائما در حال ارتقا و بهروزرسانی سامانه آنلاین هستیم. محصول آنلاین یک راهکار جامع برای ارائه خدمات شرکتهای کارگزاری در انواع بازارهای سرمایه است و امکاناتی مانند اتصال به بازار بورس اوراق بهادار، کالا و ابزارهای معاملاتی آن همچون آتی و فروش تعهدی را در اختیار کارگزاری و مشتریان آن قرار میدهد. این امکانات در نسخه وب و نسخه سازگار با گوشیهای هوشمند و تبلتها ارائه میشود و تمامی درخواستهای مشتریان را در سریعترین زمان ممکن انجام میدهد. یکپارچه بودن این خدمات متنوع، امکانات بهتری برای مدیریت ارتباط با مشتری در اختیار کارگزاری میگذارد. کاربران میتوانند از فعالیتهای خود در سرویسهای مختلف امتیاز دریافت کنند و برحسب امتیازهای خود، از جوایز، تخفیفات و امکانات ویژه بهرهمند شوند. تمامی خدمات و سرویسهای کارگزاری آگاه به صورت مکانیزه ارائه میشود؛ این ویژگی سرعت، کیفیت و حجم خدمات را افزایش میبخشد و ریسکهای مدیریتی را کاهش میدهد.
سامانه معاملات بر خط آتی کالا
آسا در سال 1396 موفق به دریافت مجوز معاملات آتی در بورس کالا شد و در ادامه به عنوان اولین شرکت نرمافزاری، معاملات آپشن (اختیار معامله) آنلاین را راهاندازی کرد. بازار آتی در ایران یک بازار نوپا و رو به توسعه به شمار میرود و بورس کالا همواره سرویسها و خدمات جدیدی را در این زمینه معرفی میکند. به همین دلیل، ما نرمافزاری تهیه کردیم که ضمن حفظ پایداری، همواره پیشرو در راهاندازی خدمات و سرویسهای جدید باشد تا کارگزاریها بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن خود را با بازار هماهنگ کنند و امکانات جدید را در اختیار مشتریان بگذارند. در حال حاضر کارگزاری آگاه بیشترین حجم معاملات آتی و آپشن را به خود اختصاص داده است و برای ارائه خدمات خود، از سرویس آسا استفاده میکند.
نرم افزار بانکی (هارمونی)
افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات، یکی از مهمترین اهداف ما است. ما در آسا تلاش میکنیم فرآیندهای بازار پول و بازار سرمایه تا حد امکان سادهتر شود و با برقراری اتصال میان این دو بازار، راهکاری عالی برای تسهیل امور و صرفهجویی در زمان ارائه دادهایم. هارمونی محصولی است که میان بانکها با کسبوکارهای گوناگون، اتصال سیستمی برقرار میکند. به این ترتیب، مشتریان سازمانهای مختلف، خدمات بانکی را بدون نیاز به مراجعه به بانک دریافت خواهند کرد و سازمانها نیز میتوانند مدلهای جدیدی از کسبوکار را ارائه دهند یا فرآیندهای خود را کارآمدتر کنند. با این توصیف، هارمونی صرفا یک محصول نیست؛ بلکه بستری است که در صورت استقرار در بانک، محصولات متنوعی روی آن قابل تعریف است. در حال حاضر حدود بیست قابلیت در هارمونی تعریف شده است که ازجمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اتصال به سامانههای معاملات برخط
- اتصال به معاملات نقدی و آتی بورس کالا
- تبدیل شدن به بانک عامل در تسویه وجوه اوراق بهادار
- اتصال به سیستمهای سبدگردانی و صندوق با هدف پرداختهای مشروط
هارمونی لایهای نرمافزاری است که روی سرویسهای پایه بانکی قرار میگیرد؛ لایهای که پیچیدگیها و تغییرات هسته بانکداری را از دید سامانههای بازار سرمایه و پیچیدگیها و تغییرات بازار سرمایه را از دید عملیات بانک پنهان میکند. برای تسهیل امور تسویه بانکی کارگزاران، ماژولی تحت عنوان «سامانه تسویه کارگزاری» توسعه داده شده است که با استفاده از آن تسویه فیزیکی با مشتریان (از طریق چک) یا تسویه الکترونیکی بدون نیاز به اینترنت بانک، از یک نقطه مرکزی به ازای هر بانک انجام میشود و میزان خطاهای پرداخت به میزان چشمگیری کاهش مییابد. در حال حاضر خدمات هارمونی در بانکهای پارسیان و آینده راهاندازی شده و از طریق اتصال سرویسهای بانک کشاورزی به سامانه هارمونی، عملیات تسویه وجوه کشاورزان نیز تسهیل شده است.
بک آفیس (حسابداری و تیکتینگ)
برای ارائه بیشترین سرویسها، در کوتاهترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت، راهکاری جز مکانیزه کردن خدمات وجود ندارد. شرکتهای کارگزاری به عنوان یکی از مهمترین نهادهای نظام مالی، باید خدمات متنوعی را با سرعت و دقت بالا به مشتریان ارائه دهند. تنوع خدمات و تعداد مشتریان هر روز بیشتر میشود و در این بازار رقابتی، انعطافپذیری و سازگاری با نیازهای روز، یک مزیت مهم به شمار میرود. ما از مدتها قبل متوجه شدیم که نرمافزارهای موجود با نیاز کارگزاریها تطابق ندارند و به همین دلیل، در سال 1392 برای طراحی و پیادهسازی مجموعه بک آفیس اقدام کردیم. حالا آگاه با استفاده از مجموعهنرمافزارهای بک آفیس یکی از کارگزاران پیشرو در بازار سرمایه محسوب میشود و در کنار افزایش حجم خدمات قابل ارائه به مشتریان، سرویسهای نوآورانهای را نیز به بازار معرفی میکند.
مرکز تماس
یکی از درگاههای مهم ارتباطی بین سازمانها و مشتریان، به خصوص با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی ایران، تماس تلفنی است. نداشتن توجه کافی به این روش ساده و بدیهی، موجب طولانی شدن و کاهش کیفیت ارائه خدمات پاسخگویی و در نهایت نارضایتی مشتریان خواهد شد. مرکز تماس آسا با بهرهوری از تکنولوژی روز دنیا ضمن مدیریت تماسهای ورودی و خروجی، در کوتاهترین زمان ممکن ارتباط با مشتریان را برقرار میکند و با فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز سایر سرویسهای نرمافزاری، باعث حفظ یکپارچگی در ارائه خدمات میشود.
باشگاه مشتریان
حفظ ارتباط موثر با مشتریان و ارائه خدمات متنوع به آنها، همیشه یکی از اولویتهای آگاه و آسا بوده است. پس از طراحی و ارائه نرمافزار معاملات برخط، برای راهاندازی باشگاه مشتریان آگاه اقدام کردیم؛ محیطی پویا که خدمات متنوعی را در اختیار مشتریان قرار میدهد و در راستای جلب رضایت آنها تلاش میکند. پس از طراحی و تولید بآشگاه مشتریان آگاه توانستیم در مدتزمانی کوتاه، گامی بلند در جهت جذب کاربران جدید و افزایش میزان افزایش وفاداری مشتریان قدیمی کارگزاری آگاه برداریم. این محصول با بهرهگیری از برترین فناوریها، سرویسهای خلاقانه، متنوع و بعضا پیچیدهای را در قالب یک واسط کاربری مدرن، ساده و جذاب ارائه میکند و در فاصله کوتاهی بعد از ارائه و عملیاتی شدن، موفق به جذب بیش از 500 هزار کاربر شده است. بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه امکانات متنوعی را به اعضای خود ارائه میدهد که برای نمونه میتوان به تخفیف نقدی کارمزد معاملات سهام، دریافت اعتبار معاملاتی و وام قرضالحسنه، تخفیف خرید بستههای مشاورهای- تحلیلی و بستههای آموزشی و ... اشاره کرد.
سیستمهای آموزشی و مشاورهای تحلیلی (آساوکس، همفکران)
برای کسب سود در بازار سرمایه لازم است بهترین تصمیمها را در بهترین زمان بگیریم و برای این کار، باید دانش و اطلاعات کافی داشته باشیم. دانش بورسی بدون صرف زمان و جمعبندی حجم زیادی از اطلاعات به دست نمیآید. شرکتهای مشاوره تلاش میکنند با جمعآوری اطلاعات سودمند و تحلیل شرایط بازار، دانش کافی را در اختیار سرمایهگذاران قرار دهند. ما با راهاندازی سامانه آموزشی و سرویس خدمات مشاوره، اطلاعات تحلیلی معتبر را در دسترس کاربران قرار دادهایم و امکان تبادل اطلاعات بین سرمایهگذاران را فراهم کردهایم. طراحی یک لایه نرمافزاری برای شبیهسازی و آموزش کاربران که تحلیلها و سیگنالهای معتبر در اختیار آنها قرار میدهد، گامی است که ما در مسیر افزایش سطح دانش و آگاهی بورسی جامعه برداشتهایم. این محصول شامل سرویسهای سفارشگذاری مجازی، بک آفیس و سرویسهای یکپارچهسازی دیتا است و در آن، طراحیهای ویژهای برای احراز هویت و کنترل سطوح دسترسی در نظر گرفته شده است.
فانوس
در دنیای بورس انبوهی از اطلاعات پراکنده و اعتبارسنجی نشده در دسترس سرمایهگذاران قرار دارد که استفاده از آنها بسیاری اوقات نتیجهای جز اتلاف وقت و از دست رفتن فرصتها به دنبال نخواهد داشت. در میان تحلیلها و سیگنالهایی که سابقه نویسنده آنها را نمیدانیم، چگونه میتوانیم اطلاعات مفید پیدا کنیم؟ ما باور داریم که جستوجوی هوشمندانه و متمرکز، رمز موفقیت است. به همین دلیل در فانوس امکانی فراهم کردهایم تا با جستوجوی نماد هر شرکت بورسی، سیگنالهای خرید و فروش در قالبی شفاف و کاربردی به مخاطبان نمایش داده شود. فانوس با ارزیابی عملکرد تحلیلگران، به کاربران کمک میکند تا سیگنالهای معتبر را تشخیص دهند و با در نظر گرفتن علاقهمندیهای اعضا، آنها را در جریان مطالب مرتبط قرار میدهد.
ویژگیهای متمایزکننده:
- 1- امکان ارسال و پوش روی مرورگرهای بیش ۱۰ هزار مشتری بهصورت همزمان با استفاده از لودبالانسینگ روی پوشر ها
- 2- سیستماتیک کردن تشخیص اعتبار سیگنالها بر اساس فرمول محاسبه و ارزیابی سیگنالهای ارائهشده و مقایسه با دادههای بازار در طول زمان برای تعیین صلاحیت سیگنالهای موجود که به کاربران ارائه میشود.
- 3- سیستماتیک کردن تشخیص تحلیلگر معتبر بر اساس محاسبه اعتبار سیگنالهای ارائهشده، تعداد دنبال کننده و نظرات و امتیازهای ارائهشده از سمت سایر کاربران
- 4- ایجاد بستر مناسب و همگام با سایر پلتفرمها مثل موبایل بهمنظور برقراری ارتباط سریع با سایر فعالان به تفکیک صنایع و موضوعات خاص
- 5- سیستم مدیریت محتوای مجرمانه هوشمند برای جلوگیری از قرار گرفتن محتویات نامناسب از طریق کانالهای تلگرامی روی سایت فانوس
- 6- مدیریت لاگین های همزمان و امکان بررسی لاگین بر روی دیوایس های متفاوت بهمنظور جلوگیری از کاربرانی که بهصورت همزمان و با یک نام کاربری به تعداد از سیستم استفاده میکنند.
- 7- استفاده از بستر تلگرام بهعنوان اینترفیس سوم نرمافزار بر مبنای معماری BotFramework مایکروسافت بهگونهای که امکان تعامل کامل با سیستم وجود داشته باشد و مراحل ثبتنام و ورود و همچنین خواندن مطالب و قرار دادن کامنت جدید در قالب یک چت اپلیکیشن انجام شود.

اکسپرس و پنل های مربوط به پیشخوان دولت
آگاه اکسپرس یکی از محصولات آسا است که مشتریان را از مراجعه حضوری به کارگزاری بینیاز میکند و باعث میشود فرآیند ثبت نام و آغاز فعالیت در این بازار بسیار سادهتر از قبل شود. این سامانه خدمات یکپارچهای بین بک آفیس کارگزاری، دفاتر پیشخوان دولت و سامانه سجام سپردهگذاری مرکزی ارائه میدهد، تا حدود زیادی در وقت و هزینه کاربران صرفهجویی میکند و توانسته است روزانه ثبت نام و احراز هویت 5 هزار مشتری را انجام دهد.
معاملات شرطی و الگوریتمی
این روزها در بازارهای مالی دنیا بخش زیادی از معاملات به صورت سیستمی و بدون دخالت انسان انجام میگیرد. با گسترش بازارهای مالی در ایران نیز به مرور جای خالی معاملات خودکار حس میشود. فراهم کردن زیرساخت مناسب برای معاملات الگوریتمی، پیچیدگیهای فنی بسیاری دارد. ما در آسا با بهرهمندی از تخصص گروهی از برنامهنویسهای حرفهای و تجربه چند سالهای که در زمینه معاملات بورس و بازار سرمایه کسب کردهایم، در حال ایجاد بستر مناسب برای انجام معاملات الگوریتمی هستیم.
تکنولوژی های استفاده شده در توسعه محصولات

