آینده شغلی هوش تجاری در جهان چگونه است؟

دسته بندی: هوش تجاری (BI)
5 دقیقه زمان مطالعه
1400/07/06
0 نظر

به نظر شما، کاربران اینترنت در سراسر جهان روزانه چقدر داده تولید می‌کنند؟ در تصویر یک، می‌توانید اعداد مربوط به سال ۲۰۲۲ و تخمین‌های سال‌های آینده را ببینید، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از دیدن، حدس بزنید.

 

میزان داده‌های تولید شده در هر روز

تصویر یک: میزان داده‌های تولید شده در هر روز

بله! کاربران، روزانه ۹۴ زتابایت داده تولید می‌کنند. همانطور که می‌دانید این داده‌ها نقشی حیاتی در رقابت بین کسب و کارها دارند. در واقع در اقتصاد دیجیتال امروز، موفقیت کسب و کارها به تجزیه و تحلیل درست این داده‌ها گره خورده است. پس به افراد متخصصی نیاز داریم که نه تنها می‌توانند حجم زیاد داده‌ها را تحلیل کرده و از دل آن‌ها اطلاعات استخراج کنند، بلکه می‌توانند این اطلاعات را به صورت قابل درک در اختیار مدیران کسب و کارها قرار دهند. این افراد، متخصصان هوش تجاری هستند.

به لطف این متخصصان، حالا مدیران کسب و کارها می‌توانند با بینش بیشتری نسبت به قبل تصمیم‌های مهم بگیرند و رقبا را جا بگذارند. اینجاست که دلیل محبوبیت روزافزون هوش تجاری و متخصصان آن خودنمایی می‌کند. انگار اهمیت و محبوبیت هوش تجاری با حجم داده‌های تولید شده رابطه مستقیم دارد. اگر دوست دارید بدانید، کاربرد هوش تجاری در کسب و کارها چیست، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «هوش تجاری؛ جام جهان‌بین کسب و کارها!» را مطالعه کنید. با مطالبی که تا اینجا خواندید، تا حد خوبی می‌توانید وضعیت فعلی و آینده شغلی هوش تجاری را حدس بزنید، اما با ما همراه باشید تا با هم این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم.

شغل و آینده هوش تجاری به چه سمتی پیش می‌رود؟

در سال‌های اخیر، هوش تجاری تصمیم‌‌گیری‌های هوشمند را برای کسب و کارها آسان‌تر کرده است؛ از این رو شاهد پذیرش گسترده این شغل در صنایع مختلف بوده‌ایم. در واقع ظهور شغل هوش تجاری، نه تنها به کسب و کارها کمک می‌کند، بلکه تجربه کاربری را هم بهتر می‌کند. طبق داده‌های مطالعات شرکت تحقیقاتی و مشاوره جهانی Gartner.Inc و دفتر آمار کار ایالات متحده، محبوبیت این حوزه و تقاضا برای متخصصان هوش تجاری هم رو به افزایش است.

همان‌طور که در تصویر دو هم می‌بینید، ارزش بازار هوش تجاری در سال جاری ۲۷ میلیارد دلار است. پیش‌بینی می‌شود تا ده سال آینده این عدد دو برابر شود. اداره آمار کار آمریکا هم پیش‌بینی کرده که تقاضای کسب‌وکارها برای تحلیلگران BI بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ بیش از ۲۱ درصد بیشتر می‌شود.

 

شغل و آینده هوش تجاری به چه سمتی پیش می‌رود؟
تصویر دو: تخمین ارزش بازار هوش تجاری در سال‌های آینده

با توجه به نقش مهم هوش تجاری در دنیای امروز، میزان نیاز کسب و کارها به متخصصان این حوزه، بیشتر از تعداد متخصصان است. اینجاست که تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود و همین مسأله افزایش درآمد را برای شغل هوش تجاری به دنبال خواهد داشت.

سطح درآمد یک تحلیلگر هوش تجاری در دنیا چقدر است؟

مجله تجاری آمریکایی Forbes، شغل هوش تجاری را به عنوان یکی از پرطرفدار‌ترین مشاغل در زمینه STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) معرفی کرده است. دلیل این محبوبیت می‌تواند تقاضا و کاربرد آن در صنایع مختلف مانند امور مالی، حوزه بهداشت، تولید، بیمه، فناوری و تجارت الکترونیکی باشد. تقاضای زیاد، سطح دستمزدهای این شغل را افزایش داده است.

بر اساس داده‌های PayScale حقوق و دستمزد تحلیلگر هوش تجاری در ایالات متحده بین ۴۷هزار دلار تا ۹۳هزار دلار در سال متغیر است و میانگین آن ۶۶هزار دلار در سال است. در انگلستان، یک تحلیلگر هوش تجاری با توجه  به اندازه و مکان سازمان و میزان تجربه آن بین ۳۵ هزار تا ۴۵هزار پوند در سال درآمد دارد.

سطح درآمد یک تحلیلگر هوش تجاری در دنیا چقدر است؟

یک تحلیلگر هوش تجاری در هند با داشتن تنها یک سال تجربه یا  حتی کمتر از آن، به طور متوسط ۳۵۷ هزار پوند در سال حقوق می‌گیرد. میانگین حقوق و دستمزد متخصصان BI با یک تا چهار سال تجربه ۵۱۰هزار پوند در سال است. همچنین تحلیلگران هوش تجاری سطح متوسط و سطح بالا به طور متوسط ۸۱۷هزار پوند در سال حقوق می‌گیرند؛ میزان درآمد شغل هوش تجاری گاهی حتی تا ۱،۱۷۹،۰۰۰ پوند هم می‌رسد.

 کار کردن در حوزه هوش تجاری چه مزایایی دارد؟

دنبال کردن یک مسیر شغلی در حوزه هوش تجاری می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد که در ادامه بعضی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

امنیت شغلی

تحلیلگران هوش تجاری (BI) در دسته‌ای از تحلیلگران مدیریتی (Management analyst یا management consultant) قرار می‌گیرند که کسب‌وکارها هر روز نیاز بیشتری به آن‌ها دارند. با توجه به آمار ارائه شده توسط  اداره کار آمریکا، احتمالا تقاضا برای تحلیلگران مدیریت، از جمله هوش تجاری ، تا سال ۲۰۲۴، تا ۱۴ درصد افزایش می‌یابد. موقعیت کاری تحلیلگران تجاری مربوط به همه صنایع است، چرا که هوش تجاری رابط بین فناوری اطلاعات و تفکر استراتژیک محسوب می‌شود. با افزایش حجم داده‌های در دسترس سازمان‌ها، نیاز به متخصصانی که بتوانند آن را درک و تفسیر کنند افزایش می‌یابد.

طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی

فعالیت در حوزه هوش تجاری می‌تواند شغلی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش باشد. حضور مشاوران BI برای تصمیم‌گیری در همه سطوح شرکت‌ها ضروری است. این متخصص‌ها با بینشی که از داده‌ها به دست می‌آورند،  نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب‌وکار را پیدا می‌کنند و نشان می‌دهند. این کار به بهینه‌سازی استراتژی و افزایش کارایی کسب‌وکارها کمک می‌کند. بنابراین، تحلیلگران هوش تجاری اغلب برای توسعه فناوری‌ها و استراتژی‌های جدید تلاش می‌کنند.

حقوق بالا

اگر در نظر دارید نقشی در تجزیه‌ و تحلیل یک کسب‌وکار داشته باشید، حقوق دریافتی شما به احتمال زیاد مشکلی بزرگی نخواهد بود. متوسط حقوق تحلیلگران تجاری به طور متوسط ۵۰ درصد بیش‌تر از سایر متخصصان فناوری اطلاعات است. نقش‌هایی که یک فرد با مجموعه مهارت‌های تخصصی و آموزش دیدن می‌تواند در یک مجموعه در حوزه BI انجام دهد معمولا شامل موارد زیر است:

  • معمار تجزیه و تحلیل داده‌های کلان (Big Data Analytics Architect)
  • مهندس داده کلان (Big Data Engineer)
  • مشاور هوش تجاری و تجزیه‌وتحلیل (Business Intelligence and Analytics Consultant)
  • متخصص اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل (Metrics and Analytics Specialist)
  • مشاور تجاری (Business Consultant)
  • همکار تجزیه‌و‌تحلیل (Analytics Associate)
  • سرپرست دیتابیس (Database Administrator)
  • آمارشناس (Statistician)
  • مدیر تجزیه‌وتحلیل داده‌ها (Data and Analytics Manager)
  • دانشمند داده (Data Scientist)
  • تجزیه‌وتحلیل تجسم داده‌ها (Data Visualization Analysis)

فرصت‌هایی برای توسعه شخصی

امروز صنایع مختلف، از فناوری اطلاعات و نرم‌افزار گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و خرده‌فروشی، از BI استفاده می‌کنند. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد تا به عنوان یک متخصص هوش تجاری در طیف وسیعی از نقش‌های BI که ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشید، مشغول به کار شوید. با توجه به مهارت‌هایی که به عنوان یک متخصص BI به دست می‌آورید، مهارت‌هایی مانند انجام کار گروهی، مدیریت زمان، افزایش دقت و توجه، بهبود تفکر تحلیلی، دانش ریاضی و …. نیز در شما تقویت می‌شود و رشد و بهبود مهارت‌های شخصی شما قابل توجه خواهد بود.

بازار کار و آینده شغل هوش تجاری در ایران

برای این که بخواهیم درباره وضعیت بازار کار هوش تجاری صحبت کنیم، یکی از راه‌های خوب سر زدن به پلتفرم‌های کاریابی مثل جابینجا، جاب ویژن و ایران‌تلنت است. به محض اینکه عنوان کاری «هوش تجاری» را در این پلتفرم‌ها جستجو می‌کنیم، با تعداد زیادی از آگهی‌های شغلی با این عنوان یا عناوین مرتبط را می‌بینم که اغلب از سمت شرکت‌های نسبتا بزرگ و آینده‌دار منتشر شده‌اند. نکته دیگری که قابل توجه است، اغلب حقوق پیشنهادی برای سمت شغلی کارشناس هوش تجاری، حدود سه برابر حقوق پایه وزارت کار است؛ پس اگر به دنبال یک درآمد نسبتا خوب هستید، فعالیت در زمینه هوش تجاری می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

با یک نگاه کلی به آگهی‌هایی که با عنوان شغلی «هوش تجاری» در پلتفرم‌های کاریابی منتشر شده‌اند، مهارت‌هایی را می‌بینیم که در میان اغلب آگهی‌های منتشر شده مشترک هستند. در زیر به چند مورد از این مهارت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آشنایی با پایگاه داده و زبان‌هایی مثل SQL
  • آشنایی با Power BI
  • آشنایی با مباحث مربوط به بیگ‌دیتا و انبار داده‌ها
  • توانایی مذاکره، گزارش‌نویسی و مستندسازی و داشتن مهارت‌های ارتباطی
  • توانایی فهم مشکل و حل مسئله

البته که بسته به حوزه کاری و نوع داده‌های در دسترس، مهارت‌های مورد نیاز هم متفاوت می‌شود، اما به طور کلی می‌توانیم بگوییم که توانایی کار با داده‌ها و ابزارهای داده‌محور موجود اصل اساسی است. درباره آینده هوش تجاری در ایران هم با یک حساب سرانگشتی و با توجه به اینکه هر روز میزان سرسام‌آوری داده در کسب و کارهای مختلف تولید می‌شود، به این زودی‌ها قرار نیست نیاز به فعالان حوزه هوش تجاری کم شود؛ چه بسا هر روز بیشتر هم می‌شود.

حال که صحبت کار در حوزه هوش تجاری است، بد نیست بدانید که ما هم در ویستا سامانه آسا تیمی متشکل از متخصصان هوش تجاری داریم که فرصت شغلی مرتبط با این تیم را در صفحه «همکاری با آسا» منتشر می‌کنیم. حتما به این صفحه سر بزنید و رزومه‌تان را برای ما ارسال کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم مسیر شغلی یک فعال حوزه هوش تجاری را بررسی و مهارت‌های مورد نیاز و دلایل انتخاب این مسیر را بازگو کنیم. در مقاله «۱۰ مهارت مهم که هر دانشمند داده باید داشته باشد!» هم در مورد مهارت‌های مورد نیاز شغل هوش تجاری صحبت کرده‌ایم. حالا وقت این است که به این سوال پاسخ دهید، آیا هوش تجاری شغلی است که شما به آن علاقه دارید؟ مشاوران BI پیوند دهنده بین کاربران تجاری و داده‌ها هستند، بنابراین شما باید به فناوری اطلاعات و داده‌ها و همچنین توانایی یادگیری SQL ، دیتابیس‌ها و سایر فناوری‌های مورد نیاز برای انجام وظایف یک مشاور BI علاقه داشته و مسلط باشید. اگر چنین است، پیشنهاد می‌کنیم اولین قدم را برای شروع  نقش خود به عنوان یک تحلیلگر کسب‌وکار بردارید.

 

امتیاز شما به این مقاله:
نویسنده:

مطالب مرتبط