سامانه معاملات بر خط اوراق بهادار

در سال 1393 شرکت آسا پس از اتصال مستقیم به هسته معاملات بورس کشور، موفق به اخذ مجوز فعالیت سامانه معاملات برخط از سازمان بورس و اوراق بهادار گردید و شرکت کارگزاری آگاه به‌عنوان اولین کارگزاری استفاده‌کننده از خدمات سامانه معاملات برخط آسا، ارائه خدمات به مشتریان و سرمایه‌گذاران را بر روی این سامانه آغاز نمود. سامانه معاملات برخط آسا به‌عنوان یک ابزار اختصاصی برای انجام معاملات، نیاز اصلی کاربران به پایداری و سرعت بالا در انجام معاملات را درک نموده و سعی در برآورده کردن آن داشته است. محصول آنلاین یک راهکار جامع برای ارائه خدمات شرکت‌های کارگزاری در انواع بازارهای سرمایه است که ارائه خدمات یکپارچه، مانند امکان اتصال به بازار بورس اوراق بهادار، کالا و ابزارهای معاملاتی آن همچون آتی و فروش تعهدی را با پلتفرم‌های مختلف شامل نسخه وب و نسخه سازگار با گوشی‌های هوشمند و تبلت ها فراهم کرده و کلیه امکانات لازم برای فعالیت مشتریان در این بازارهای را ارائه می‌دهد تا کلیه درخواست‌های مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. یکپارچگی خدمات گسترده آسا باعث شده که مشتریان بتوانند از فعالیت‌های خود در سرویس‌های مشخصی امتیاز دریافت کرده و برحسب امتیازهای کسب‌شده از جوایز، تخفیفات، امکانات و سرویس‌های ویژه‌ای بهره‌مند شوند. از طرف دیگر کارگزاری آگاه به‌عنوان سرویس‌دهنده، کلیه خدمات خود را به‌صورت مکانیزه باهدف ایجاد سرعت در ارائه خدمات، افزایش کیفیت و حجم خدمات قابل ارائه و پوشش ریسک‌های مدیریتی از طریق این راهکار ارائه می‌دهد.

سامانه معاملات بر خط آتی کالا

شرکت آسا در سال 1396 موفق به اخذ مجوز معاملات آتی در بورس کالا شد و در ادامه فعالیت خود و باهدف گسترش بازار به‌عنوان اولین شرکت نرم‌افزاری بعد از اخذ مجوزهای لازم از بورس کالا، معاملات آپشن (اختیار معامله) به‌صورت آنلاین را راه‌اندازی کرد. در حال حاضر کارگزاری آگاه به‌عنوان پرحجم‌ترین کارگزاری در معاملات آتی و آپشن، جهت پوشش نیازهای خود و ارائه خدمات بهتر و منسجم‌تر به مشتریان از سرویس آسا استفاده می‌کند. نوپا بودن بازار آتی در ایران و ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید از طرف بورس کالا، آسا را بر آن داشت تا نرم‌افزاری تهیه کند که ضمن حفظ پایداری، همواره پیشرو در راه‌اندازی خدمات و سرویس‌های جدید باشد تا امکان ارائه خدمات به مشتریان در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای کارگزاری‌ها مقدور باشد.

نرم افزار بانکی (هارمونی)

هارمونی محصولی است که اتصال سیستمی کسب‌وکارهای گوناگون را با بانک‌ها برقرار می‌کند. با این کار مشتریان کسب‌وکارهایی که دراین‌ارتباط حضور دارند، در حین دریافت خدمات از آن‌ها بدون نیاز به رجوع به بانک، خدمات بانکی را نیز دریافت خواهند کرد. از سوی دیگر سازمان‌ها بااتصال سیستمی به بانک می‌توانند مدل‌های جدیدی از کسب‌وکار را ارائه دهند و یا اینکه فرآیندهای خود را کارآمدتر سازند. با این توصیف، هارمونی صرفاً یک محصول نیست؛ بلکه بستری است که در صورت استقرار در بانک، محصولات متنوعی بر روی آن قابل‌تعریف است. در حال حاضر در حدود بیست محصول در هارمونی تعریف شده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • • اتصال به سامانه‌های معاملات برخط
  • • اتصال به معاملات نقدی و آتی بورس کالا
  • • تبدیل‌شدن به بانک عامل در تسویه وجوه اوراق بهادار
  • • اتصال به سیستم‌های سبدگردانی و صندوق باهدف پرداخت‌های مشروط

هارمونی لایه‌ای نرم‌افزاری است که بر روی سرویس‌های پایه بانکی قرار می‌گیرد و ضمن پنهان کردن پیچیدگی‌ها و تغییرات هسته بانکداری از دید سامانه‌های نرم‌افزاری در بازار سرمایه و همچنین جدا کردن پیچیدگی‌ها و تغییرات بازار سرمایه از عملیات بانک، خدمات بانکی متناسب با حساسیت‌های بازار سرمایه را به این بازار ارائه می‌کند. همچنین برای تسهیل امور تسویه بانکی کارگزاران، ماژولی تحت عنوان "سامانه تسویه کارگزاری" توسعه داده شده که با استفاده از آن تسویه فیزیکی با مشتریان (از طریق چک) یا تسویه الکترونیکی بدون نیاز به اینترنت بانک، از یک نقطه مرکزی به ازای هر بانک انجام می‌شود و با کنترل‌های در نظر گرفته‌شده به میزان چشمگیری خطاهای پرداخت را کاهش می‌دهد. در حال حاضر محصولات فوق در بانک‌های پارسیان و آینده راه‌اندازی شده است. همچنین از طریق اتصال سرویس‌های بانک کشاورزی به سامانه‌ی هارمونی، عملیات تسویه وجوه کشاورزان به روش مذکور تسهیل شده است.

بک آفیس (حسابداری و تیکتینگ)

شرکت‌های کارگزاری ازجمله نهادهاي بسيار مهم در نظام مالي هر اقتصادي به شمار می‌آیند كه وظيفه اجراي مطمئن دستورات مشتريان را در کمترین زمان بر عهده دارند. این مهم محقق نخواهد شد، مگر با مکانیزه کردن کلیه خدمات قابل‌ارائه به مشتریان. این نرم‌افزارها با توجه به افزایش روزافزون تعداد مشتریان و تنوع در ارائه خدمات در یک بازار رقابتی، نیازمند تغییر و همسو بودن با نیاز روز است. شرکت آسا در سال 1392 با توجه به عدم تطابق نرم‌افزار‌های موجود با نیاز کارگزاری‌ها اقدام به طراحی و پیاده‌سازی مجموعه بک آفیس نمود. در حال حاضر کارگزاری آگاه به‌عنوان یکی از کارگزاران پیشرو در بازار سرمایه با بهره‌وری از مجموعه نرم‌افزارهای بک آفیس، ضمن افزایش حجم خدمات قابل‌ارائه به مشتریان کارگزاری، اقدام به تعریف سرویس هایی نو آورانه در راستای نیاز روز بازار نموده است.

مرکز تماس

یکی از درگاه‌های مهم ارتباطی بین هر واحد خدماتی با مشتریان، بخصوص با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی ایران برقراری تماس از طریق خطوط تلفن است. عدم توجه کافی به بدیهی‌ترین روش برقراری ارتباط مشتریان، موجب طولانی شدن و کاهش کیفیت ارائه خدمات از این طریق و در نهایت نارضایتی ایشان خواهد شد. مرکز تماس آسا با بهره‌وری از تکنولوژی روز دنیا ضمن مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی باهدف برقراری ارتباط با فرد موردنظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اطلاعات موردنیاز سایر سرویس‌های نرم‌افزاری را فراهم کرده تا یکپارچگی در ارائه خدمات حفظ شود.

بآشگاه مشتریان

شرکت آسا در ادامه‌ی طراحی و ارائه نرم‌افزار معاملات برخط آسا، اقدام به راه‌اندازی بآشگاه مشتریان آگاه نموده است. بآشگاه مشتریان باهدف ایجاد محیطی پویا به‌منظور ارتقا و بهبود سطح کیفی و کمی‌ خدمات و در راستای مشتری مداری و جلب رضایت سرمایه‌گذاران محترم، پایه‌ریزی شده است. شرکت آسا با طراحی و تولید محصول بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه، در مدت‌زمان کوتاهی توانسته است گامی بلند در جهت جذب کاربران جدید برای این سامانه و همچنین میزان افزایش وفاداری مشتریان قدیمی کارگزاری آگاه بردارد. بآشگاه مشتریان، ابزاری برای ارائه خدمات سازمان‌یافته به همه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه و مشتریان کارگزاری آگاه، شامل تخفیف نقدی کارمزد معاملات سهام، دریافت اعتبار معاملاتی و وام قرض‌الحسنه برای انجام معاملات، تخفیف خرید بسته‌های مشاوره‌ای- تحلیلی و بسته‌های آموزشی است. سامانه بآشگاه مشتریان، با ارائه محیطی شاد و جذاب، سرویس‌های متنوع زیادی را در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهد. این محصول با بهره‌گیری از برترین فناوری‌های تولید، سعی در ارائه سرویس‌های خلاقانه، متنوع و بعضاً پیچیده در قالب یک واسط کاربری مدرن، ساده و جذاب دارد و در فاصله کوتاهی بعد از ارائه و عملیاتی شدن، موفق به جذب بیش از 500 هزار کاربر شده است.

سیستم‌های آموزشی و مشاوره‌ای تحلیلی (آساوکس، همفکران)

کسب سود در بازار سرمایه همواره نیازمند اخذ تصمیمات درست در زمان‌های درست است. دستیابی به تصمیم درست نیازمند دانش کافی است و دانش بدون صرف زمان و جمع‌بندی حجم زیادی از اطلاعات محقق نخواهد شد. شرکت‌های مشاوره در این حوزه در تلاشند تا ضمن آموزش، جمع‌آوری اطلاعات سودمند و تحلیل شرایط بازار، دانش کافی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند. شرکت آسا با راه‌اندازی سامانه آموزشی و سرویس خدمات مشاوره، علاوه بر ایجاد شرایط لازم برای دسترسی سرمایه‌گذاران به اطلاعات تحلیلی موردنیاز، فضای لازم برای تبادل اطلاعات بین سرمایه‌گذاران مختلف را ایجاد کرده است. در این راستا آسا لایه نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی و آموزش کاربران برای استفاده از نرم‌افزارهای آنلاین به همراه سیگنال‌ها و تحلیل‌هایی که برای خریدوفروش سهام در بازار بورس لازم است را توسعه داده است. این محصول شامل بخش سرویس‌های سفارش گذاری مجازی، بک آفیس و سرویس‌های یکپارچه‌سازی دیتا است. در این محصول طراحی‌های ویژه‌ای برای احراز هویت و کنترل سطوح دسترسی در نظر گرفته‌شده است.

فانوس

در میان انبوهی از اطلاعات پراکنده و اعتبارسنجی نشده برای سرمایه‌گذارانی که نیاز به اطلاعات برای تصمیم‌گیری دارند، چیزی جز اتلاف وقت و از دست رفتن فرصت‌ها به دنبال ندارد. در میان تحلیل‌ها و سیگنال‌هایی که سابقه نویسنده آن را نمی‌دانیم، چگونه می‌توانیم سرمایه‌مان را از خطر نابودی حفظ کنیم؟ ما باور داریم که جستجوی هوشمندانه و متمرکز، راز موفقیت است. به همین دلیل در فانوس امکانی فراهم کرده‌ایم تا با جستجوی نماد هر شرکت بورسی، سیگنال‌های خرید و فروش در قالبی شفاف و کاربردی به مخاطبان نمایش داده ‌شود. فانوس با ارزیابی عملکرد تحلیلگران، به مخاطبین کمک می‌کند تا امکان تشخیص سیگنال‌های معتبرتر را داشته باشند. فانوس کافی است تا با علاقه‌مندی‌های اعضا آشنا شود تا آن‌ها را در جریان مطالب موردعلاقه‌شان قرار دهد.

ویژگی‌های متمایزکننده:

  • 1- امکان ارسال و پوش روی مرورگرهای بیش ۱۰ هزار مشتری به‌صورت هم‌زمان با استفاده از لودبالانسینگ روی پوشر ها
  • 2- سیستماتیک کردن تشخیص اعتبار سیگنال‌ها بر اساس فرمول محاسبه و ارزیابی سیگنال‌های ارائه‌شده و مقایسه با داده‌های بازار در طول زمان برای تعیین صلاحیت سیگنال‌های موجود که به کاربران ارائه می‌شود.
  • 3- سیستماتیک کردن تشخیص تحلیلگر معتبر بر اساس محاسبه اعتبار سیگنال‌های ارائه‌شده، تعداد دنبال کننده و نظرات و امتیازهای ارائه‌شده از سمت سایر کاربران
  • 4- ایجاد بستر مناسب و همگام با سایر پلتفرم‌ها مثل موبایل به‌منظور برقراری ارتباط سریع با سایر فعالان به تفکیک صنایع و موضوعات خاص
  • 5- سیستم مدیریت محتوای مجرمانه هوشمند برای جلوگیری از قرار گرفتن محتویات نامناسب از طریق کانال‌های تلگرامی روی سایت فانوس
  • 6- مدیریت لاگین های هم‌زمان و امکان بررسی لاگین بر روی دیوایس های متفاوت به‌منظور جلوگیری از کاربرانی که به‌صورت هم‌زمان و با یک نام کاربری به تعداد از سیستم استفاده می‌کنند.
  • 7- استفاده از بستر تلگرام به‌عنوان اینترفیس سوم نرم‌افزار بر مبنای معماری BotFramework مایکروسافت به‌گونه‌ای که امکان تعامل کامل با سیستم وجود داشته باشد و مراحل ثبت‌نام و ورود و همچنین خواندن مطالب و قرار دادن کامنت جدید در قالب یک چت اپلیکیشن انجام شود.

اکسپرس و پنل های مربوط به پیشخوان دولت

مشتریان جهت شروع فعالیت در کارگزاری ها و عقد قراردادهای لازم نیازمند مراجعه حضوری به کارگزاری هستند، آگاه اکسپرس با فراهم کردن بستر ثبت نام به صورت غیر حضوری و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت فرایند سرویس دهی به مشتریان را تسهیل کرده است. این سامانه به دلیل ارائه خدمات یکپارچه بین بک آفیس کارگزاری، دفاتر پیشخوان دولت و سامانه سجام سپرده گذاری مرکزی و هم چنین صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان توانسته است روزانه ثبت نام و احراز هویت 5هزار مشتری را انجام دهد.

معاملات شرطی و الگوریتمی

امروزه در بازارهای مالی دنیا بخش زیادی از معاملات بصورت سیستمی و بدون دخالت انسان انجام میشود. با گسترش بازارهای مالی در ایران به مروز نیاز انجام معامله به صورت خودکار قوت گرفته است. معاملات الگوریتمی سیستمی با پیچیدگی های بسیار است. شرکت آسا با بهره مندی از وجود برنامه نویس های حرفه ای و دانش معاملاتی که در این مدت کسب کرده است در حال ایجاد بستر لازم به منظور تعریف و انجام معاملات الگوریتمی می باشد.

تکنولوژی های استفاده شده در توسعه محصولات